Alphabet blijft koopwaardig (Dierickx Leys)
In het tweede kwartaal zag Alphabet de omzet dalen met 2% en de nettowinst met 30% ten opzichte van diezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf beleefde zoals geanticipeerd een moeilijk kwartaal op vlak van reclame-inkomsten vanwege de kostenbesparingen die bedrijven doorvoerden naar aanleiding van de COVID-19-pandemie. Marketing- en reclame-uitgaven zijn vaak één van de eerste slachtoffers als het op kostenschrappingen aankomt (ook Alphabet zelf schrapte een deel van zijn marketinguitgaven). De totale reclame-inkomsten daalden jaar-over-jaar met 8%. Ondanks een stijgend gebruik van de samenwerkingstools zoals G Suite (voor videoconferenties e.d.) en een aanhoudende forse groei van de vraag naar cloud-oplossingen blijft het bedrijf voor het gros van zijn omzet afhankelijk van advertentie-inkomsten (ongeveer 80%) die nu en masse geschrapt werden vanwege besparingsmaatregelen. De winstgevendheid kreeg daarmee ook een flinke dreun omdat een aanzienlijk deel van de kosten niet correleert met de inkomsten, zoals bijvoorbeeld afschrijving en operationele kosten gerelateerd aan de technische infrastructuur.
Het management zag de reclame-inkomsten ondertussen overheen de divisies Search, YouTube & Network opnieuw gradueel aantrekken, maar wijst erop dat het voorbarig zou zijn om dit als duurzame trend te bestempelen gezien de onzekere macro-economische omgeving. De langetermijnperspectieven blijven echter onaangeroerd en aan de andere kant van de coronacrisis komt Alphabet er mogelijks beter uit vanwege de plotse druk op digitale transformatie die bedrijven voelen naar aanleiding van de verschillende wereldwijde lockdowns. Alphabet kan hierbij een sleutelrol spelen via zijn cloud-oplossingen, online samenwerkingstools en Google Search platform waarbij e-commerce meer en meer geïntegreerd wordt. Met het oog op de lange termijn blijft het advies daarom op KOPEN.
De volledige studie kan u vinden op: