Dit was de VFB Happening 2021!
Alle aanwezigen op de VFB-Happening waren het na afloop van het congres eens: het was een topeditie en wat deed het deugd om elkaar terug te zien. Een programma ook om van te smullen, zo schreef Ellen Vermorgen, redacteur Beleggen bij de Tijd, over het belangrijkste beleggerscongres in België. ‘Dank u, VFB. U mag fier zijn. U bracht ons enkele van de sterkste beursgeleerden in Europa en levert zinvol werk door kleine beleggers een stem en een gezicht te geven’. Al voerde Ellen ook een sterk pleidooi voor meer ‘vrouwelijke aanwezigheid’ bij de sprekers en analisten’. We hebben je oproep zeker gehoord, Ellen!
Ja, er kwam inderdaad wat minder volk opdagen dan bij de vorige edities. Niet echt verwonderlijk natuurlijk gezien de (corona)-omstandigheden. Niettemin begaven zowat 600 leden zich op zaterdag 23 oktober in de vroege morgen naar Kinepolis te Antwerpen, waar ze door het VFB-team met open armen en een geschenk werden ontvangen. De toon voor de dag was meteen gezet en de aanwezigen maakten er alweer een beursfeest van. Onze dank gaat in de eerste plaats dan ook uit naar alle deelnemers. Dank ook aan alle sprekers en analisten maar ook aan alle vrijwilligers die zich belangeloos hebben ingezet om van dit congres weer een succes te maken.
Nog dit: Deelnemers kunnen de voordrachten (her)bekijken op de website van VFB via de knoppen bovenaan dit artikel
Van Peteghem: Mijn vrouw is soms subtieler dan jullie bij VFB
Het openingswoord op de Happening kwam toe aan minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V). De vicepremier van de federale regering kreeg voor zijn toespraak een jaar gratis lidmaatschap van VFB aangeboden. Als voorbereiding had hij de vorige editie van dit magazine gelezen met daarin de oproep aan zijn adres om beleggen niet onaantrekkelijk te maken met nieuwe of hogere belastingen. “Mijn vrouw is soms subtieler dan jullie”, grapte de minister.
Van Peteghem verzekerde dat hij de verzuchtingen van VFB kent en zal meenemen in zijn brede fiscale hervorming, die de belastingen “eenvoudig, rechtvaardig, moderner en neutraler” moet maken. De droom van een fiscale aanmoediging voor aandelen in de vorm van een nieuwe wet Cooreman-De Clercq mogen beleggers voorlopig opbergen, als het aan de minister ligt. Wel stelt hij een Transformatiefonds in het vooruitzicht waar de kleine belegger aan de zijde van de overheid zal kunnen investeren in de duurzame en digitale toekomst van het land.
Dewachter: De hogere inflatie is tijdelijk
Om het bredere plaatje voor de financiële markten kwam KBC-hoofdeconoom Hans Dewachter zijn macro-economische vooruitzichten schetsen. Gezien de grote onzekerheid een hele opgave om dit in een halfuurtje te doen, begon de hoogleraar aan de KULeuven. Hij ziet drie belangrijke vragen. Is het herstel duurzaam of niet? Maken we het einde van het soepele monetaire beleid mee? En zijn massale kapitaalstromen belangrijker geworden als drijfveer van de markten?
In het inflatiedebat bekende Dewachter in ‘team transitory’ te zitten, de economen die verwachten dat de inflatieopstoot tijdelijk is. “We zijn de prijzen duidelijk stijgen in transport en huisvesting, maar bijvoorbeeld niet in kledij en recreatie. De inflatie is dus niet algemeen in de economie. Daarom verwachten we een geleidelijke normalisatie in de loop van volgend jaar.”
Euronext: De beurs is één groot computersysteem
Wij beleggers mogen Euronext dankbaar zijn. Het bedrijf maakt het namelijk mogelijk om te handelen in onder andere Belgische aandelen. Daarnaast is Euronext, opgericht in 2000, ook een prima bedrijf. Bij elke transactie die beleggers doen, genereert Euronext inkomsten. Het is de grootste beurs van Europa met onder andere meer dan 52.000 genoteerde obligaties.
Tijdens de presentatie wijst Vincent Van Dessel, topman van Euronext Brussel, op het belang van synergiën binnen het bedrijfsmodel. In het algemeen kan de beurs gezien worden als een ‘groot computersysteem’, aldus Van Dessel. Dat brengt veel vaste kosten en een hoge nood aan investeringen in cybersecurity met zich mee. Euronext heeft te kampen met 2 tot 2,5 miljoen cyberaanvallen (!) per dag. Daarom kan een beursuitbater efficiënter opereren wanneer hij groter is aangezien extra transacties nauwelijks extra kosten met zich meebrengen. Het bedrijf nam begin dit jaar dan ook de Italiaanse beursuitbater Borsa Italiana over. De komende jaren zou het bedrijf optimaal moeten kunnen profiteren van de stijgende interesse in de beurs.
Smartphoto: Wij kunnen gepersonaliseerde geschenken automatiseren
‘Smartphoto haalt een NPS-score van 66 in België’, meldt Stef De corte trots. NPS staat voor ‘Net Promotor Score’ of de mate dat klanten de leverancier willen aanraden aan andere mensen. “Apple haalt een score van 47, Ikea van 46. En die 66 in België is niet eens het hoogste voor Smartphoto”, vertelt Stef De corte. Hij is ondertussen 22 jaar bij de groep. Bij de start was dat nog Spector. Toen was het overleven, vandaag is hij ceo en bezig met groei. ‘Veel leuker’, knipoogt De corte. Innovate, e-commerce en gepersonaliseerde producten: dat zijn de drie kernwoorden waar het bij Smartphoto vandaag om draait.
Smartphoto is goed op dreef. “Elk jaar lanceren we 50 tot 60 nieuwe producten. Concurrenten beginnen er niet aan, want die gepersonaliseerde producten zijn niet schaalbaar. Maar doordat we er meer en meer maken, kunnen we soms toch automatiseren.” Smartphoto is mooi gegroeid de voorbije vijf jaar. En hoewel de tijdelijke groei in fotoboeken van tijdens corona voorbij is, zal Smartphoto toch verder groeien dankzij de gepersonaliseerde geschenken.
Engie: We willen een leider in hernieuwbare energie zijn
Met veel interesse spraken we even met de mensen van Engie aan hun bedrijfsstand. De Franse multinational is het grootste nutsbedrijf ter wereld en is actief in de productie, het onderhoud en de distributie van elektriciteit en gas. De voorspelbare kasstromen in combinatie met het aantrekkelijk dividendrendement van 4.4% bieden potentiële kansen.
Catherine MacGregor, de nieuwe CEO van Engie sinds januari dit jaar, wil van Engie een leider in hernieuwbare energie maken. Het nutsbedrijf streeft ernaar om een capaciteit van 8GW aan hernieuwbare energie te bereiken tegen 2030. Verder wil het ook over een productiecapaciteit van 4 GW aan groene waterstof beschikken in combinatie met een pijplijn van 700km om deze groene waterstof te transporteren. Op deze manier zouden klanten van Engie tot 45 miljoen ton aan CO2 per jaar kunnen uitsparen. Vandaag kan ongeveer 40-45% van alle nieuwe investeringen gelinkt worden aan investeringen in groene oplossingen. Tegen 2045 wil Engie zelf als bedrijf klimaatneutraal zijn.
Kinepolis: De onzekerheid over corona is nog niet voorbij
Kinepolis, wie kent het bedrijf niet. De Happening vond overigens plaats in één van de filialen van de Belgische cinemauitbater. De strategie van de groep bestaat eruit om meer rendement te behalen met minder risico. Zo beschikt het bedrijf over een zeer sterke financiële positie (nettocashpositie). Dat laat hen toe om flexibel te zijn in tijden van onzekerheid. CEO Duquenne stelt dan ook dat we ook de komende maanden en misschien wel jaren rekening moeten houden met de onzekerheid omtrent corona.
Verder is Kinepolis een expert in het laten stijgen van zijn winstgevendheid. Het bedrijf slaagt er structureel in om meer voeding en drank te verkopen. Denk aan het verkopen van snoep in vierkantje zakjes zodat het lijkt alsof je minder snoep hebt opgeschept, en dus je zakje voller schept. Tot slot stelt Duquenne nog dat het creëren van aandeelhouderswaarde de belangrijkste parameter is. Wanneer er zich een grote, unieke overname-opportuniteit voordoet die waarde kan creëren, is een kapitaalverhoging niet uitgesloten.
UCB: De pijplijn is rijper en rijker dan ooit
Voor UCB stond de managing director van België, Willy Cnops, op het podium van de grote zaal vijf. Hij bracht een optimistische boodschap met waar UCB moet staan in 2025. In plaats van inkomsten van 5 miljard euro moeten de geneesmiddelen van de grootste Belgische biofarmagroep dan 6 miljard euro binnenhalen met een ebitdamarge van 30 à 35%. De voorbije drie jaren stagneerde de winstmarge van de groep. ‘Dat komt door onze eigen uitgaven voor R&D’, vertelt Cnops.
De goede kant van deze medaille is dat het de volgende jaren zal lonen. UCB heeft de volgende twee kwartalen nieuws over liefst 6 onderzoeksprogramma’s in de laatste fase III. De pijplijn is rijper en rijker dan ooit vertelt Cnops. De volgende jaren vervallen wel twee belangrijke patenten, maar het verlies aan verkopen zal meer dan goedgemaakt worden door bimekuzemab. Over dat middel tegen psoriasis (ontsteking van de huid), dat ook in onderzoek is tegen andere verwante aandoeningen, was er pas nog nieuws. Er was verwacht dat de FDA, de Amerikaanse autoriteit, een beslissingen zou nemen over de goedkeuring van het middel. Maar de FDA stelde de beslissing uit omdat het wegen covidreisbeperkingen twee productieplaatsten in Europa nog niet heeft kunnen bezoeken? Slecht nieuws? Cnops: we hebben er alle vertrouwen in dat er geen probleem is. Bime is een verbetering tegenover de middelen op de markt. In Europa en het VK is het goedgekeurd en de verkopen lopen erg goed’. UCB verwacht dat de verkopen zullen oplopen tot 3 miljard euro.
Ageas: Geen blootstelling aan Evergrande
Uiteraard mocht ook Ageas niet ontbreken op de VFB-Happening. Als er één ding is dat de coronapandemie heeft aangetoond, dan is het de kracht van diversificatie. Dat geldt ook voor Ageas. Zo compenseerden de segmenten die beter presteerden door corona de segmenten die last ondervonden. Ageas haalde bijvoorbeeld ‘voordeel’ uit de coronapendemie in de tak schadeverzekeringen. Er vonden namelijk minder auto-ongevallen plaats omdat er minder met de auto werd gereden en er waren minder inbraken. Anderzijds ondervond de tak levensverzekeringen wat last door onder andere vroegtijdige overlijdens.
In Azië blijft het langetermijnverhaal intact. Ageas heeft geen blootstelling aan Evergrande en heeft slechts een blootstelling van 3% aan Chinees vastgoed. In China kan Ageas een beetje aanzien worden als een staatsbedrijf omdat de regulering er zeer sterk is. De groeiende middenklasse in Azië zou ervoor moeten zorgen dat Ageas aantrekkelijk verder kan blijven groeien.
Ekopak: klanten hebben behoefte aan specialisten in water
Industriële watervoorzieningen zijn zeer complex waarvoor klanten behoefte hebben aan een specialisten zoals Ekopak, die een volledige service aanbieden. Vandaag wordt nog slechts 2% van al het afvalwater hergebruikt in Europa. Het recycleren van afvalwater vergt doorgaans heel wat energie aangezien het water opgewarmd moet worden alvorens recyclage mogelijk is. De toepassingen van Ekopak laten het toe om afvalwater te reinigen tegen een veel lagere temperatuur, waardoor minder energie nodig is. De markt voor waterservice groeit jaarlijks met 3.5%, al zou Ekopak in staat moeten zijn om de komende jaren veel sneller te groeien dan de markt.
Vandaag is nog maar 6% de inkomsten afkomstig van Water-as-a-Service toepassingen. Ekopak stelt dat binnen 5 jaar WaaS goed zou moeten zijn voor ongeveer 50 tot 60% van de inkomsten. Dat is interessant aangezien het zorgt voor voorspelbare en recurrente inkomsten. Het segment Water-as-a-Service is ook veel winstgevender dan het niet-WaaS segment.
Fagron: Ik heb skin in the game
Voor Fagron keek ceo Rafael Padilla de VFB leden in de ogen. De Spanjaard Padilla kwam in 2002 bij de groep in Nederland en dat is nog te horen aan de Hollandse tongval van zijn Nederlands, dat hij best goed spreekt. Toch verkoos hij het gros van zijn presentatie in het Engels te doen. Leuk om te horen is sowieso dat hij 100.000 aandelen Fagron bezit, ‘dus ik heb skin in the game’.
Globaal haalt Fagron zowat de helft van de omzet uit de distributie van ingrediënten voor geneesmiddelen, 32% met compounding, en 18% met eigen merken. Fagron is heel globaal actief met 41% van de omzet uit EMEA, 33% in de VS en liefst 26% uit Latijns-Amerika. Brazilië is een heel belangrijke markt . Elke dag zijn er 1 miljoen nieuwe voorschriften. Padilla vertelde niets over financiële doelstellingen, maar de nieuwe cfo, Karin de JOng, zat in de zaal. Zij zal het volgende keer mogen komen uitleggen.
Hybrid Software Group: Global Graphics klonk verouderd
In de Hollywoodzaal, waar een kleine 40 bedrijven hun stand hadden opgebouwd, liepen we langs bij Hybrid Software. CEO Mike Rottenborn lichtte er met plezier de naamsverandering toe. Volgens de Brit dekte de vlag Global Graphics de lading helemaal niet meer. “Graphics klinkt verouderd, terwijl we heel erg digitaal zijn. We wilden benaderukken dat we ook software ontwikkelen en dat we een groep zijn en niet vier afzonderlijke activiteiten.”
Op de vraag waar de groei vandaan moet komen, greep de topman de fles met ontsmettende handgel van de tafel. “Dit etiket is digitaal gedrukt. Dat zie je onmiddellijk. In de toekomst zal er steeds meer rechtstreeks op de verpakking gedrukt worden. Dat biedt heel wat voordelen. Je bevoorradingsketen wordt korter, want je moet de labels niet laten drukken. Je kan makkelijker aanpassen en kleinere hoeveelheden produceren. En het is makkelijker de recycleren en dus duurzamer”, aldus Rottenborn, die er nog op wees dat Hybrid Software Group al dit jaar CO2-neutraal is.
Nys: Sport kan een belegger veel leren
Special guest op deze hoogdag voor beleggers was Sven Nys, één van de beste veldrijders ooit en vandaag succesvol ondernemer. Hij kwam toelichten hoe zijn triomfen in de sport ook lessen inhouden voor ondernemers en beleggers. Nys had het in de eerste plaats over het belang van een goed team. Hij sprak vol lof over zijn manager Bob Verbeeck, topman van sporteventorganisator Golazo, en zijn trainer Paul Van Den Bosch, oprichter van Energy Lab. Hij pleitte voorts onder meer voor passie, een duidelijke visie, structuur en discipline, en een goede risicobalans. De lessen die Nys leerde aan de “universiteit van het veldrijden” klonk menig belegger bekend in de oren.
Argenx: We kunnen meteen beginnen verkopen
De afsluiter van de Happening van 2021 was voor de ceo voor wie dit najaar nog heel veel op het spel staat. Op 17 december zet de Amerikaanse toezichthouder FDA immers mogelijks het licht op groen voor Argenx’ goudhaantje efgartigimod. “Voor zover we weten is er geen vertraging en zit de FDA op schema.”, gaf ceo Tim Van Hauwermeiren mee. Tegen 2025 wil Argenx het middel potentieel inzetten tegen 15 ziektes in plaats van de vroeger aangekondigde 6. “Wij geloven dat het een van de grootste biologische medicijnen uit de geschiedenis kan worden.”
De ceo, die zijn woord gestand houdt om ondanks het succes van Argenx bij grote en internationale investeerders toch naar VFB te blijven komen, schetste voorts een beeld van wat hij het voorbije jaar heeft gedaan. “Onze commerciële teams in de VS en Japan staan volledig klaar. Als we morgen de goedkeuring krijgen, kunnen we meteen beginnen verkopen.” Voorts is er druk ingezet op de verdere ontwikkeling van de pijplijn. “We hebben de pijplijn om een lange termijn zelfstandig bedrijf uit de bouwen dat waarde creëert voor zijn aandeelhouders”, klonk het overtuigd.