Interview met Jamory Leysner, Manager Europe bij Mexem: ‘Niets is gratis in deze wereld, dat kan ik je op een briefje geven’

Oorspronkelijk kwam Mexem in de slipstream van de Nederlandse lancering naar België. Maar ondertussen tekent ons land voor het grootste aandeel. “In 2018 werden we actief in Nederland en namen we er België bij vanwege de gedeelde taal. Ondertussen hebben we meer klanten in België. Dat komt omdat de tariefverschillen tussen ons en de grootste spelers in België zo groot zijn”, zegt Jamory Leysner, manager Europe bij Mexem. En daar blijft het niet bij, de onlinebroker wil stevig groeien: “Op de lange termijn willen we ons klantenbestand minimaal vertienvoudigen.”

 

De markt voor (online)brokers werd de afgelopen jaren alleen maar competitiever. Mexem tracht zich te onderscheiden door scherpe tarieven te combineren met goede service. “Onze unique selling proposition is dat we beide bieden”, aldus Leysner. Mexem kiest ook voor innovatie door onder meer in te zetten op fractioneel en sociaal beleggen. VFB schoof mee aan tafel voor een gesprek over een sector in volle verandering.

 

VFB De afgelopen jaren kwamen er steeds meer (online)brokers bij. Op welke manier wil Mexem zich onderscheiden?

JAMORY LEYSNER Onze sector is uitermate competitief. Maar we merkten dat onze concurrenten die lage tarieven boden vaak steken lieten vallen in de service. Spelers die meer inzetten op service waren dan weer duurder. Wij kiezen resoluut voor een en-enverhaal: lage kosten en een goede service.

 

VFB De toenemende concurrentie leidt tot scherpe tarieven, maar is die race to the bottom wel houdbaar?

LEYSNER Er kwamen de afgelopen jaren partijen bij die gratis beleggen beloofden. Als ervaringsdeskundige kan ik met de hand op het hart zeggen: zonder kosten beleggen is bijna onmogelijk. De beursuitbaters moeten nu eenmaal geld verdienen. Bovendien zit je met allerlei kosten, zoals het omwisselen van valuta.

 

VFB Het gezegde ‘gratis bestaat niet’ blijft dus van toepassing?

LEYSNER Ja, absoluut. Niets is gratis in deze wereld, dat kan ik je op een briefje geven. Vaak zie je brokers een tijd gratis diensten aanbieden om nadien toch kosten aan te rekenen. Klanten moeten dus op hun hoede blijven en ‘gratis’ beleggen met een stevige korrel zout nemen.

 

Wij willen de kosten zo laag mogelijk houden, maar dat moet eerlijk en transparant gebeuren. Een klant binnenhalen vraagt veel tijd, die klant verliezen gaat zeer snel.

 

VFB Uw hoofdkantoor ligt op Cyprus, hoe veilig is dat voor Belgische beleggers?

LEYSNER Ons Europees hoofkantoor is inderdaad op Cyprus gevestigd. Dat komt omdat we twaalf jaar geleden al actief waren in Israël. Cyprus was van daaruit goed gelegen als toegangspoort tot Europa. We kunnen bovendien lage tarieven aanbieden omdat onze vestiging in Cyprus belastingtechnisch voordelig is.

 

Voor onze bedrijfsvoering maakt het niet uit van waaruit we opereren. Wij werken namelijk via het platform van Interactive Brokers. Beleggers storten hun geld rechtstreeks op hun rekening in Duitsland die aangehouden wordt bij JPMorgan Chase. Het feit dat we vanuit Cyprus werken, heeft dus geen invloed op de rekeningen. Die zitten in Duisland bij één van de grootste banken ter wereld.

"Onze rekeningen zitten in Duisland bij één van de grootste banken ter wereld. "

-

VFB Uw biedt ook fractioneel beleggen aan. Is daar veel vraag naar?

LEYSNER Klanten komen dat eerder vanzelf tegen op ons platform. Veel beleggers willen voor een bepaald bedrag aandelen kopen. Vroeger moesten ze dan uitrekenen hoeveel aandelen ze konden kopen. Nu kunnen ze gewoon voor dat bedrag kopen en kunnen ze stukjes van een aandeel krijgen. Het gaat meer om een stukje gemak en service dan dat er echt concrete vraag naar was.

 

Daarnaast noteert een aantal aandelen tegen hoge prijzen. Ze vallen daardoor buiten het bereik van kleine beleggers. Dankzij fractioneel beleggen kunnen zij toch een positie innemen. We bieden ook een systeem aan waarmee je automatisch periodiek kan beleggen. Zo kan je instellen dat er op regelmatige basis een bepaald aandeel of een bepaalde ETF gekocht wordt.

 

VFB Veel brokers maken beleggen toegankelijker en speelser en gaan zelfs over tot gamificatie. Hoe staat u daar tegenover?

LEYSNER Je moet meegaan met je tijd als innovatieve broker. We waren één van de eersten die fractioneel beleggen aanboden. We laten beleggers ook toe om ‘sociaal’ te beleggen via onze afdeling collective2.

 

Zo kan je, tegen betaling, andere beleggers volgen en hun orders kopiëren. Veel mensen willen beleggen, maar hebben de kennis niet en volgen daarom succesvolle beleggers. Ik verwacht dat die afdeling over tien jaar groter zal zijn dan het de doe-het-zelfsegment.

VFB Dreigt beleggen zo niet tot entertainment herleid te worden?

LEYSNER Bij sociaal beleggen kunnen mensen zogenaamde ‘leiders’ volgen. Die worden vooraf gescreend. Het gaat om beleggers die op lange termijn goede rendementen haalden. Natuurlijk hangt daar altijd een risico aan vast. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar een historische trackrecord is toch al een goede indicatie.

 

Wij willen een langetermijnrelatie opbouwen met onze klanten. De beurs moet absoluut geen casino worden. Onze compliancedienst kijkt strikt toe op de goede naleving van de regels en de bescherming van de klant. We hebben dus liever dat klanten minder transacties doen en lang klant blijven dan omgekeerd.

"Vaak zie je brokers een tijd gratis diensten aanbieden om nadien toch kosten aan te rekenen. "

-

VFB Wat wilt u op korte en lange termijn nog realiseren?

LEYSNER Wij zijn en blijven ambitieus. We willen zo veel mogelijk verschillende soorten beleggers bereiken met de boodschap dat je tegen lage tarieven kan beleggen. Er zijn nog te veel mensen die te hoge kosten betalen om te beleggen. De markt is soms wat inert. Veel beleggers zijn hun eigen broker zo gewoon dat ze de onzekerheid van een overstap vrezen. Wij willen die groep bereiken en hun zorgen wegnemen. We zien dat de jonge generatie beleggers massaal blijft toestromen, bij hen ligt die drempel minder hoog.

 

Op lange termijn willen we ons klantenbestand minimaal vertienvoudigen. We streven er niet naar om de grootste broker te worden. Dat kan de kwaliteit van onze service in het gevaar brengen. Wij willen dat de klanten op nummer één blijven staan en dat zij zowel goede tarieven als een goede service krijgen.