Morningstar: UCB

Met blockbuster geneesmiddelen Zyrtec en Keppra ontpopte UCB zich als een belangrijke biofarmaceutische speler. Door het verstrijken van de patenten worstelde het bedrijf de afgelopen jaren met overnames en de ontwikkeling van producten in de pijplijn. De sterke groei van de nieuwe producten overtreft momenteel evenwel de dalende omzet de producten die lijden onder patentverlies en UCB zit opnieuw op het groei traject, met producten in de pijplijn die kansen bieden op succes op vrij korte termijn.

UCB is getransformeerd van hybride farma /chemisch bedrijf naar een pure biofarmaceutische speler. Door het afstoten van niet-kernactiviteiten kan UCB zich concentreren op het meer winstgevende gezondheidssegment. Dit leidde tot de succesproducten Zyrtec en Keppra. Ondertussen verloren deze producten hun patent en de generische concurrentie kwam dus opzetten.

Om de pijplijn aan te vullen deed UCB een aantal strategische aankopen waaronder Celltech in 2004 en Schwarz Pharma in 2006. Daarnaast heeft het bedrijf zijn focus aangescherpt op twee therapeutische categorieën: het centrale zenuwstelsel en immunologie. In CNS zijn de leidende producten Vimpat (epilepsie) en Neupro (de ziekte van Parkinson). In immunologie, heeft Cimzia (reumatoïde artritis, ziekte van Crohn) blockbuster potentieel, vooral in de omvangrijke markt voor reumatoïde artritis. In de pijplijn een veelbelovend Fase III-programma (romosozumab in osteoporose), dat het productaanbod verder kan versterken.

Bijlagen