Onderzoek naar de impact van Covid-19 op het gedrag van beleggers.

Onderzoek naar de impact van Covid-19 op het gedrag van beleggers.

Een interview met thesisstudent Florien Kalamba

 

In 2020 was de Covid-19 crisis zonder twijfel de gebeurtenis die het meest impact had op de beleggingswereld. De epidemie leidde op de beurs tot een snelle crash, met daarop volgend ook een snel herstel. De correctie op de markten werd door vele nieuwe beleggers aangegrepen als een ideaal instapmoment. Door de lockdowns beschikten veel mensen bovendien over meer tijd en besteedbaar geld, wat de stap naar de beurs vergemakkelijkte. Maar welke invloed had de Covid-19 crisis nu precies op ons beleggingsgedrag? Om hier meer over te weten te komen sprak ik met master student, Finance & Risk, Florien Kalamba die een thesis schrijft over dit onderwerp. Voor dit onderzoek is hij nog op zoek naar ervaren beleggers die hun ervaringen willen delen. U kan hieronder de link vinden naar de vragenlijst.



VFB Florien, kan je ons de onderzoeksvraag en doelstelling van je thesis toelichten?


KALAMBA
De onderzoeksvraag is of het investeringsgedrag van beleggers, in verschillende demografische groepen, al dan niet is gewijzigd door Covid-19. De literatuurstudie wijst uit dat het risiscoprofiel van beleggers doorheen de tijd vrij stabiel blijft, maar dat daar door toedoen van crisisen verandering in kan komen. Aangezien de Covid-19 pandemie leidde tot een zware crisis zal onderzocht worden of beleggers inderdaad hun beleggingsgedrag zijn gaan aanpassen. Dit gaat ook bekeken worden op vlak van portoliosamenstelling. We zagen in 2020 een grote instroom in bepaalde sectoren. Bijvoorbeeld meer investeringen in aandelen uit de gezondheidsector, maar ook meer beleggingen in aandelen als Zoom die het goed deden door het toegenomen thuiswerk. De vragenlijst voor het onderzoek gaat ook specifiek in op het fenomeen van de zogenaamde ‘memestocks’ zoals Gamestop en GME. Uit de eerste reeks vragenlijsten, een zestigtal, bleek dat bijna de helft van de respondenten belegd heeft in dit soort aandelen. Daarom wou ik hier dieper op ingaan en meer in detail nagaan waarom beleggers dit soort aandelen kochten. Maakten ze gewoon gebruik van de hype? Of voorzagen ze echt superierie winsten voor deze aandelen?


VFB
Welke groep beleggers ga je doorlichten?


KALAMBA
De bedoeling is dat we dit onderzoek gaan toespitsen op retail beleggers. We kijken naar gewone beleggers, maar wel speciefiek naar mensen die al wat ervaring hebben in het beleggingsgebeuren. Want we willen het gedrag van deze beleggers tijdens de pandemie vergelijken met hun gedrag voordien. We zoeken dus beleggers die reeds voor Covid-19 actief waren op de financiële markten. Uit de eerste resultaten blijkt dat het gedrag van de onderzochte beleggers inderdaad wijzigde: ze  gingen meer beleggen, waren meer met het nieuws bezig,…


VFB
Welke inzichten kon je al opdoen in de literatuurstudie?


KALAMBA
Aangezien we bezig zijn met de invloed van demografische factoren die het beleggersgedrag bepalen, hebben we vooral daar een litteratuurstudie naar gedaan. Daar kwamen wel een aantal specifieke trends en biases naar boven. Mannen hebben bijvoorbeeld veel vaker een neiging tot overmoed, de overconfidence bias, dan vrouwen en gaan daardoor ook veel meer risico nemen. Anderzijds zien we dat vrouwen bij een daling makkelijker hun aandelen verkopen. In de vragenlijst hebben we dan ook specifiek vragen opgenomen die peilen naar het voorkomen van allerlei biases.       


VFB
Je bent zelf, via Capitant, actief als jonge belegger. Heb je vanuit deze persoonlijke ervaring inzichten kunnen opdoen over wijzigingen in beleggersgedrag door Covid-19?


KALAMBA
Ja in feite wel. Onder meer in het verhaal rond Gamestop was Capitant er als eerste bij om hierop in te gaan en uit te zoeken wat er allemaal aan de hand was. Je zag toen ook dat de leden de eerste waren om hier op in te spelen en te investeren. Het verenigingsgevoel speelt daar heel hard mee. Je ziet ook dat het concept van de memestocks veel toegankelijker is naar jongeren toe, het verlaagt ook de drempel. Voor jongeren is het een andere manier om naar beleggingsinformatie te kijken.