Verliefd worden op een aandeel… Tesla, my supergirl?
De jaren 1999-2000 waren ronduit magisch voor mij: net afgestudeerd, na een magnifieke internationale ervaring in Coimbra, Portugal (Que fiz!). Ik begon aan mijn doctoraat en huurde een kot in de Parijsstraat te Leuven, vlakbij die magische oude markt… Ik was vrijwilliger om internationale studenten op te vangen en wegwijs te maken in Leuven en een stukje van België te tonen, te beginnen met een citytrip naar Brugge, die scone. In die periode scoorde de Duitse band Reamonn met Ierse frontzanger Ray Garvey een hit met “supergirl“. Dat moet ongetwijfeld dezelfde supergirl geweest zijn die ik toen ontmoette tijdens die bustrip naar Brugge… Leest u even mee:
You can tell by the way
She walks that she’s my girl
You can tell by the way
She talks, she rules the world
You can see in her eyes
That no one is her chain
She’s my girl, my supergirl
Een ravissante Spaanse schone uit Salamanca (wat een magistrale studentenstad!), een blik uit de duizend… Piekbloedconcentraties oxytocine, fenylethylamine, adrenaline, endorfine: off the charts… Exit beoordelingsvermogen, enter ontoerekeningsvatbaarheid – enamorado, ¿qué hacer? Zou het ook zo zijn in de aandelenwereld, verliefd worden op een aandeel? Hoe werkt dat en… werkt dat?
Elk aandeel is een bedrijf met een verhaal…dat je kan doen dromen.
Geen aandeel zonder verhaal, en sommige verhalen doen dromen. Innovaties die de maatschappij veranderen, verbeteren en de uitvinders – en hun aandeelhouders – rijk maken. Welk aandeel belichaamt die droom meer dan – anno 2022 – Tesla, geleid door “twitterhappy triggerfinger” Elon Musk?
And then she’d say
That nothing can go wrong
When you’re in love
What can go wrong?
Tesla, mi querida…
Tesla is een bedrijf dat zich middenin de energie-transite van (hoofdzakelijk) de transportsector bevindt. Fossiele brandstoffen zijn namelijk eindig en vroeg of laat moeten wij, aardbewoners, daar een alternatief voor vinden… Als wij kijken naar energieconsumptie, dan gaat ongeveer 1/3 van die energie naar transport. Is het nu niet mogelijk om tegelijkertijd op dat transport energie te besparen zonder daarbij gebruik te maken van fossiele energiebronnen? Na het lezen van het boek “energy without the hot air” van Mackay (2009) ben ik ook overtuigd geraakt dat dit enkel kan door gebruik te maken van een elektrisch aangedreven auto. Op pg 127 lezen we het volgende:
I’ve looked up the performance figures for lots of electric vehicles –
they’re listed in this chapter’s end-notes – and they seem to be consistent
with this summary: electric vehicles can deliver transport at an energy cost
of roughly 15 kWh per 100 km (e.g. Tesla Roadster). That’s five times better than our baseline
fossil-car, and significantly better than any hybrid cars. Hurray! To achieve
economical transport, we don’t have to huddle together in public transport
– we can still hurtle around, enjoying all the pleasures and freedoms of solo
travel, thanks to electric vehicles.
De elektrische auto is door zijn design energie-efficiënter in verbruik in vergelijking met de klassieke verbrandingswagen en laat ons aardbewoners toe ons leventje verder in vrijheid te leven (laat ons hopen!). Laat Tesla nu een bedrijf zijn die zich toespitst op massaproductie van dergelijke voertuigen.
Tesla, ¡qué fuerte!
And then she’d say, “It’s alright
I got home late last night
But I’m a supergirl
And supergirls just fly”
Welke dynamieken gaan gepaard met transitie? Hoe selecteren we de winnaar? Velen zijn geroepen maar weinig zijn uitverkoren. Was het immers niet Warren Buffett die het volgende opmerkte in het gezegende jaar 1999 (Sun Valley) over de transitie van paard naar auto in het begin van de 20ste eeuw: “Now, sometimes it’s much easier to figure out the losers. There was, I think, one obvious decision back then. And, of course, the thing you should have been doing was shorting horses”.
Is het derhalve niet beter in te zetten op de neergang van de ‘losers’? Dat zou kunnen, misschien bestaat er wel een tracker short op een verzameling van bedrijven die zich bezighouden met het produceren van verbrandingsmotoren en dito autoassemblage. Het overwegen waard, niet aan mij besteed, ik heb namelijk enkel aandacht voor mijn ‘supergirl’!
Waarom zou Tesla een winnaar zijn? Daar heb ik toch even over moeten nadenken, maar volgende factoren lijken mij relevant:
- Een zuivere speler op elektrische voertuigen, ze hebben dus focus
- Integratie van hardware (batterij op wielen) EN software (Full Self Driving software)
- Het ecosysteem (verzekeringen, laadpalen, over the air updates)
- De verkoop zonder tussenkomst van een dealer die marge wegneemt
- De verkoop zonder noemenswaardige reclame
- De innovatiecultuur die Elon Musk implementeert en belichaamt
- De succesvolle transitie naar massaproductie dmv gigafactories (Freemont, Shanghai, Texas, Berlijn) en de snelheid van productieverhoging
Tesla fanaten zullen wijzen op het feit dat hun auto’s “iphone’s op wielen zijn” – daar is mijns inziens iets van aan: Tesla heeft namelijk een eigen ‘operating system’ die ‘over the air’ wordt bijgewerkt, zoals bij een iphone. Tesla biedt een ‘premium connectivity‘ maandabonnement aan (9,99€/maand) welke vb camerabewaking, wifi (internet, video streaming, muziekstreaming…) toelaat – eenvoudig te activeren via de centrale touchscreen. Tesla heeft een ecosysteem van laadpalen die voor bijkomende inkomsten zorgen. Ze bieden verzekeringen aan, waarbij de premie kan variëren aan de hand van je rijgedrag via de ‘driver safety score‘, dit is ondertussen reeds in 10 Amerikaanse staten in voege (noot: in california wordt er ook een verzekering aangeboden, weliswaar zonder de safety score) – andere staten zullen snel volgen (georgia, new jersey, florida). Tot slot kan je in de US een abonnement nemen op FSD (full self driving) voor 199USD/maand.
Het is interessant aan te stippen dat ook Apple zich op de automarkt heeft geworpen, echter, ik denk dat het ‘too little, too late’ zal zijn. Apple is in de eerste plaats een technologiebedrijf: ze ontwikkelen software en (chip)hardware voor hun iphone, maar besteden de productie ervan uit aan Foxconn. De assemblage van een elektrische auto en succesvolle integratie van zelfrijdende software is echter een ander paar mouwen, de pogingen van Apple zijn op zijn zachtst gezegd niet bijster succesvol, dat kan je vb hier lezen. Anderzijds hebben we Volkswagen, waar de CEO, Herbert Diess, is opgestapt; wellicht omwille van de problemen gerelateerd aan softwareontwikkeling om auto’s autonoom te laten rijden.
Mercedes-Benz zou een uitdager worden kunnen worden van Tesla, ze gaan samenwerken met Nvidia, een excellent technologiebedrijf; dat kan je in dit vfb artikel lezen. Twee verschillende bedrijven met een andere bedrijfscultuur laten samenwerken, dat is niet altijd even evident: we zullen zien waar het toe leidt. Tesla heeft in elk geval een voordeel: de architectuur om te komen tot een autonome auto hebben ze volledig zelf in handen – wanneer de softwarekant aangeeft dat er hardwarematig aanpassingen moeten gebeuren om tot beter resultaat te komen, gaan deze veel sneller geïmplementeerd worden – Tesla kan kort op de bal spelen en ze doen dat ook.
Tesla, ¿quanta costa?
Then she’d laugh
The night time into the day
Pushing her fear further along
Is Tesla een ‘low maintenance girl’? Dat denk ik niet…mijn Tesla supergirl is optisch duur geprijsd als je de koers/winstverhouding (K/W) als maat neemt. Natuurlijk, als de winst per aandeel stijgt zal de koers/winst verhouding als vanzelf dalen. Tesla is winstgevend sinds 2020 waarbij een WPA (winst per aandeel) werd gemaakt van 0.64 USD/pa, de winst steeg in 2021 tot 4.9 USD/pa en halfweg 2022 zitten we aan een WPA van 4.81 USD/pa, terwijl het laatste kwartaal een bijzonder moeilijk kwartaal was (shutdown Shanghai wegens lockdowns omwille van corona) – we hebben hier dus een bedrijf waarbij de winst enorm stijgt, waardoor de K/W als vanzelf gaat zakken als deze trend aanhoudt. Dus de vraag bij de waardering blijft finaal: hoe lang zal de trend aanhouden en hoe snel zal de winst stijgen? Dat zal de toekomst uitwijzen. Nemen we voor het boekjaar 2022 een winst van pakweg 10,8 USD/pa dan wordt de K/W aan het eind van 2022 – bij gelijkblijvende aandelenkoers van 815USD – gelijk aan 75: dat is enorm hoog. Om de huidige waardering te verantwoorden moet Tesla in ieder geval zeer sterk groeien en mag er weinig fout lopen (ze behouden hun technologische voorsprong, hun marges op autoverkoop enz…). Een mooie video over waardering van het Tesla aandeel, door Aswath Damadoran (‘the dean of valuation’), vind je op youtube, de slides zijn hier beschikbaar (november 2021, echter de meeste zaken zijn nog steeds relevant). Het loont de moeite om deze te bekijken: afhankelijk van je verwachtingen zal, wat je wil betalen voor dit aandeel, zeer sterk verschillen.
Conclusie: ¿hasta pronto, luego, siempre?
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan… met veel hartzeer vertrok mijn Spaanse supergirl in juni 2000, vrank en vrij, met de noorderzon… terug naar de zuiderzon… desaparecido, maar ik was een fenomenale ervaring rijker. Zal hetzelfde gebeuren met Tesla? De toekomst zal het uitwijzen…. de toekomst is onvoorspelbaar en laat zich, gelukkig maar, niet zomaar modelleren.
And then she’d scream in my face
Tell me to leave, leave this place
‘Cause she’s a supergirl
And supergirls just fly
Yes, she’s a supergirl, a supergirl
She’s sewing seeds, she’s burning trees
She’s sewing seeds, she’s burning trees
Yes, she’s a supergirl, a supergirl
A supergirl, my supergirl
https://beursfanaat.wordpress.com/2022/07/24/verliefd-worden-op-een-aandeel-tesla-my-supergirl/